Dobry marketing, poproszę!

Zasięgi, zasięgi i jeszcze raz zasięgi! Rażące grafiki w mediach społecznościowych, ulotki wysypujące się z konferencyjnej torby czy spamowe maile –  krzyczą razem: Dzień dobry, patrz na mnie i kupuj! Od samego patrzenia kawa przestaje smakować, uszy bolą, oczy pieką i to nie covid proszę Państwa! Dobry marketing poproszę!

Pamiętam jak na początku mojej marketingowej drogi, pracowałam wolontariacko jako PR-owiec Szlachetnej Paczki w województwie opolskim. W ramach projektu odbywałam w wakacje staż w siedzibie stowarzyszenia w Krakowie. Wówczas organizowałam wydarzenia wspierające projekt, kontaktowałam się z mediami, nagrywałam filmiki itd. Pewnego dnia miałam spotkanie z szefem, który zapytał mnie:

“Pani Natalio – czym jest i na czym polega dobry marketing i PR?”

Ja oczywiście jak przystało na pilną studentkę odpowiedziałam podręcznikowo: Powołując się na definicję Kotlera i Kellera – Marketing – jest to proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują . Poprzez tworzenie, oferowanie oraz swobodną wymianę z innymi towarów i usług, które posiadają wartość [Kotler, Keller, 2011]. Dla wielu również najkrótsza definicja marketingu brzmi – „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”.

Natomiast, Public relations (PR) to kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji.

Pamiętam do dzisiaj ten delikatny uśmiech politowania, po czym usłyszałam:

Dobry marketing i PR jest dobry wtedy, kiedy robi Pani coś tak dobrze, że to inni chcą współpracować z Panią, nie odwrotnie. 

Kurtyna. 

 

Od tamtego czasu wiele się nauczyłam i doświadczyłam zarówno w pracy zawodowej jak również życiu osobistym. Po latach, wiem jedno, każdy zwróci uwagę na inny aspekt marketingu. Jedni podkreślają skuteczność działań. Inni sposób realizacji, a dla wielu ważna będzie ilość transakcji i sprzedaż. I najlepsze, jest to, że wszyscy mają rację! 

 

Jaka jest moja definicja?

Kiedy studiowałam psychologię byłam zafascynowana mechanizmami reklamy i  wpływem społecznym. Wiedziałam, że wspomniane procesy mogą służyć dobru społecznemu, bądź przeciwnie. Studiując dziennikarstwo doświadczyłam jak wielką moc ma słowo i już wtedy byłam pewna po której stronie jestem!  Moja droga w komunikacji zaczęła się od projektów społecznych, a prospołeczne podejście zostało do dzisiaj. Dlatego do mojej definicji marketingu dodałabym na równi działania PR (relacje z otoczeniem) oraz CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu). Uważam, że nie ma dobrego marketingu, który odpowiada na realne problemy odbiorcy, bez pozytywnego wsparcia otoczenia, relacji oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. O dobrym marketingu pisałam również tutaj.

DOBRY MARKETING + POZYTYWNE RELACJE + SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ = DOBRY PROJEKT

Dla mnie DOBRY MARKETING jest to zespół działań, które są realizowane w sposób etyczny, skuteczny, kreatywny, estetyczny, zrozumiały i wspierający grupę do której skierowane są działania. Jednocześnie dbając o dobro drugiego człowieka, otoczenie i środowisko. Mówiąc ściślej, są to wszelkie działania offline i online, które realizowane są w taki sposób, aby zadowolić nadawcę kreacji marketingowej,  odbiorcę i wniesie coś więcej dla otoczenia niż relacja zysk=sukces.  

Zakończę apelem – Marketingowcu – wiele od Ciebie zależy!

To od nas zależy jakie kanały wybierzemy, czy wykorzystamy rażący napis SALE! To my decydujemy ile wykrzykników damy i czy nawiążemy współpracę z danym influencerem bądź nie. To my kreujemy trendy i tworzymy kampanie!

Pamiętajmy, w codziennych wyborach 🙂

A jak to wygląda u Ciebie?

Natalia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zgadzam się na przetwarzanie ciasteczek Cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close